Resumo:
Tendo em vista que muitos postos de trabalho nos setores da hotelaria são acessíveis a
grande parcela da população, incluindo aqueles com pouco treinamento formal, o
presente trabalho objetiva analisar como se encontra o perfil de qualificação dos
bartenders que atuam em hotéis situados na Grande Florianópolis – SC, tendo como
instrumento de pesquisa a entrevista estruturada. Por meio da análise e discussão das
informações obtidas, observou-se que, de forma geral, a figura do “homem do bar” vem
sendo tomada por pessoas que possuem pouca ou nenhuma qualificação na área,
existindo uma lacuna entre o responsável pelo serviço do bar, com a real incorporação
dos conhecimentos acerca da coquetelaria clássica e da profissão de bartender.
Entende-se por fim, que existem grupos organizados e instituições de ensino que podem
somar esforços a fim de incentivar investimentos no setor de bares da indústria
hoteleira, ampliando-se assim a qualificação e a valorização dos bartenders e as
oportunidades de negócio dos hotéis.
Descrição:
ABSTRACT
Considering as a fact that a big parcel of the population has easy access to be hired in
the hospitality industry and occupy the general vacancies available, including those who
have low level of formal training. The present work, which has its sources taken from
structured interviews, has as objective to describe how are the qualifications of the
bartenders that are present working in Florianópolis and its surrounding area. Through
analysis and debate about the information obtained we observed in a general way that
the figure of the “man of the bar” is disappearing and being taken by employs who have
little or no qualification in the area. As consequence, there is a large space between the
person assuming responsibilities and doing the service of the bar and the real
incorporation of the knowledge that involves the classic cocktail studies and the
bartender as a profession. At this stage, its understood that there are organized groups
and teaching institutions that are able to add up efforts aiming for incentive to financial
support and investments in the bars of the hospitality industries. Finally, through
applying this method we will expand the barmen’s qualifications and values as it also
would improve hotel owners’ negotiation power.
Key-words: barman, bartender, qualification, profesionalization, hospitality